04 oktober 2007

PSU avant la lettre

Degenen die in dienst zijn geweest, weten meteen wat er wordt bedoeld met de letters PSU. Het is de afkorting van Persoonlijke Standaard Uitrusting, de spullen die je als militair nodig hebt en die op wonderlijke wijze in één plunjebaal dan wel één kast passen. Voor wie het geloven wil: die kast draagt de naam PSU-kast (sic!). Die kast was voor meerderen een geliefd object om de dienstplichtige eens lekker te grazen te nemen. Werd er bijvoorbeeld een paar korreltjes zand in aangetroffen, dan leidde dat tot volzinnen als "Keijzer, in jouw kast kan men doperwtjes kweken, indien men dat zou willen". De korreltjes zand bleken steevast afkomstig van de hei, waar weer zo nodig "gekampeerd" diende te worden...
In mijn diensttijd kon ik trouwens uit het hoofd opnoemen waaruit de PSU bestond, maar dat terzijde. Ik moest daar weer aan denken toen ik in archief Haarlem toevallig een reeks doodscertificaten van militairen uit de Napoleontische tijd aantrof. De namen zeiden me niets, maar achterop de certificaten stond een gedrukte lijst van artikelen die de militair bij zijn overlijden naliet. Dit geeft een unieke kijk op de "PSU" uit die tijd. Zie de bijgaande foto, genomen vanaf de filmreader, die met een muisklik vergroot kan worden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Richard,

Mooi en overzichtelijk is je site/blogger.

Al lezend stuitte ik op het stukje, soldaten van Napoleon. En ook ik ben daar mee bezig. Dit met name een verreverwant-naam genoot, heeft als soldaat gediend en was een van de 405.000 overlevenden, die later de medaille van St. Helene kreeg uitgereikt.
Omdat ik de franse taal niet machtig ben kom ik daar niet verder.

Mischien wat tips.

In ieder geval zal ik vaker je homepage bezoeken.

Jeffrey C.
jjcirck@hotmail.com