24 mei 2013

Naturalisatie van Hugenoten in Amsterdam

Ik heb het al eerder gehad over de Waalse Fiches, kleine kaartjes met daarop feiten uit de Waalse kerken. Doop, huwelijk, begraven maar ook naturalisaties. Buitenlandse vluchtelingen konden hier genaturaliseerd worden, als gevolg van een Edict van de Staten van Holland en West-Friesland.
Het Geheugen van Nederland heeft er een pagina aan gewijd. Ik was nog steeds nieuwsgierig naar de inschrijvingen van die naturalisaties, maar dat zou wel een keertje komen bij een volgend bezoekje aan het Nationaal Archief in Den Haag. Maar zo lang hoeft helemaal niet gewacht te worden. Vanmorgen stuitte ik namelijk op de boeken van naturalisaties in Amsterdam, eigenlijk zonder er actief naar te zoeken. Serendipiteit heet dat met een moeilijk woord.
Deze naturalisatie uit de Waalse Fiches:



is terug te vinden in het archief van de Amsterdamse Burgemeester, en dan ziet dat er zo uit:



Dit is een eenvoudige inschrijving van een enkel echtpaar. Maar er waren ook hele gezinnen die genaturaliseerd werden. Voor een genealoog is dit smullen, want de namen van de kinderen worden gegeven en soms ook hun leeftijd. Bijvoorbeeld deze:



Dit gezin kwam uit Parijs. Dit register bevindt zich in het 5028: archief van Burgemeesters onder inventarisnummer 594. De inschrijvingen lopen door tot 1720. Voorin dat dikke boek zit een verklaring van de Burgemeester, waarin wordt uitgelegd wat het voor register is. Ook dat is even op de foto gezet:

4 opmerkingen:

Yvette Hoitink zei

Wist je al dat de Waalse fiches tegenwoordig op Familysearch staan? Zie http://genver.nl/nl/dtb5055.htm

Richard Keijzer zei

@Yvette: Jazeker! Zo kwam ik er ook op. Ik heb nu een link in de post gezet naar dat eerdere bericht zodat de lezer meteen kan doorklikken.

Gijs Hesselink zei

Interessant Richard, ook ik had die Waalse fiches op familysearch al bekeken. Maar hoe kom ik eventueel bij een afbeelding in het burgemeestersarchief (online)? Ze allemaal achter elkaar openen is mij te kostbaar! Moet ik ervoor naar het stadsarchief?

Richard Keijzer zei

@Gijs: Ik wil de volgende keer dat ik naar Amsterdam ga wel een paar kiekjes voor je maken. Laat maar weten wat je nodig hebt.